Góry Opawskie – Zlatý Chlum 891 m n.p.m

21 marca, 2020

Bardzo spontaniczny wyjazd na krótki niedzielny spacer w Góry Opawskie. Dzień po hucznych urodzinach WiSiaczki, rano spotykamy się z konsekwencjami wczorajszej zabawy. Jak wiadomo na kaca najlepsza jest praca, więc zapada decyzja, aby przespacerować się po pobliskich Sudetach. Rzut oka na mapę i za cel obieramy Góry Opawskie i jeden z ich czeskich wierzchołków Zlatý Chlum, należący do odznaki Sudecki Włóczykij. Jako, że marcowy dzień do długich nie należy, a już jakiś czas trwa, wytyczamy na mapie maksymalnie 10km trasę. Po zorganizowaniu kierowcy ruszamy do miejscowości Jesionik.

Na miejscu najpierw zatowarowaliśmy się w miejscowym Penne w różnego rodzaju czeskie konfiety i inne łakocie oraz lokalne trunki, w razie gdyby jednak ta „praca” nie specjalnie podziałała. Zostawiamy samochód na parkingu należącym do Jesionickiego Urzędu Pracy i ruszamy szlakiem niebieskim w stronę Křížový vrch 671 m n.p.m. szlakiem niebieskim.

Niebieski szlak.

W zimowej scenerii, leśną ścieżką docieramy na pierwszy wierzchołek. De facto można tu dotrzeć samochodem, jest tu kościół, restauracja, hotel oraz duży parking. Z tego miejsca roztaczają się piękne widoki na dolinę, z której wyruszyliśmy dzisiejszego popołudnia. Napawamy się chwilą i widokami, rozglądamy po okolicy i ruszamy w kierunku Zlatego Chlumu.

Widoki na Jesionik z Křížový vrch
Relaks przed dalszą drogą, pogoda jest idealna.
Křížový vrch

Do niebieskich znaków na drzewach dołączają teraz jeszcze czerwone. Nadal idziemy lasem, po drodze mijamy źródła, z których próbujemy wody. Po niedługim czasie wśród drzew majaczy wieża widokowa. Odremontowana i bardzo ładna budowla z jak głosi napis – 1899r., nie oferuje niestety dziś żadnych widoków, ponieważ jest zamknięta, a szkoda, bo dzień jest bardzo ładny.

Źródło „Pod Chlumem”
Wieża na Zlatým Chlumie

Spożywamy tu posiłek i ruszamy dalej, tym razem już tylko czerwonym szlakiem, ponieważ jak wynika z mapy sam szczyt góry jest jeszcze kawałek dalej. Niestety nie ma tu żadnych specjalnych oznaczeń. Kiedy szlak schodzi już zdecydowanie niżej niż miejsca wcześniej minięte i nic nie zapowiada, aby miał zacząć się wznosić, ostatecznie wracamy do wieży.

Czerwony szlak, tam gdzieś jest wierzchołek góry.

Stąd idziemy nadal w dół do miejsca, gdzie czerwony szlak odłącza się od niebieskiego. Cały czas trzymamy się czerwonego. Ze szlaku w pewnym momencie możemy podziwiać piękną panoramę Wysokiego Jesionika z Pradziadem jako głównym aktorem.

Kilometrów nie było wprawdzie dużo, ale wypad uznajemy za bardzo udany. Po raz kolejny szczyt należący do Sudeckiego Włóczykija okazał się być dla nas wyjątkowo atrakcyjny.

Panorama z Pradziadem w tle.

GOT – podsumowanie
—————————
TRASA: Jesionik – Křížový vrch(1.6km, 201m) – Zlatý Chlum(2.5km, 238m) – Jesionik(4km)