Góry Bystrzyckie – Jagodna 977m n.p.m.

12 czerwca, 2023

Szczyt należący do KGP, Korony Sudetów oraz paru innych odznak, najwyższy w Górach Bystrzyckich. Wierzchołek, który przecięty jest szlakiem jest niższym niż jego południowy odpowiednik, ale to jego wymagają, poza Diademem do weryfikacji. Wiele osób mówi, że dla piechurów najjaśniejszym punktem okolicy było Schronisko PTTK Jagodna z wspaniałą kuchnią i klimatem. Od niedawna jest także wieża widokowa, a także masa innej infrastruktury turystycznej, dla wszystkich typów turystów. Mimo to szlak jest powiedzmy łatwy, monotonny i nudny, za to idealny aby pokonać go z pociechami, czy też nawet wózkiem.

Taki też zamiar mamy tym razem i wybieramy najprostszy wariant, czyli wejście spod schroniska. Jest tutaj przygotowanych kilka parkingów, zostawiamy auto i ruszamy niebieskim szlakiem. Prowadzi on szerokim szutrem. Przed pierwszym skrętem w lewo, szlak prowadzi krótkim fragmentem przez las. Następnie właściwie nastaje monotonia. Droga jest bardzo szeroka i sukcesywnie, raz mocniej raz słabiej pnie się ku górze. Z drogi wypatrzeć można tabliczkę szczytową Sasanki. Co jakiś czas natrafiamy na kopce kamieni, niektóre bardzo liczne, ustawiane przez przechodzących ludzi. Wszędzie towarzyszą nam krzewy jagód, więc nazwa góry nie jest bez pokrycia 😊, a jagody te, smakują później w schronisku z racuchami świetnie. Po około 4km docieramy do celu.

Na szczycie stoi 23 metrowa, metalowa, wieża z krętymi schodami na szczyt. Widoki rozciągają się we wszystkich kierunkach m.in. na Masyw Śnieżnika, czy Góry Bardzkie. Jest to duże urozmaicenie, ponieważ widoki do tej pory zdarzały się jedynie przez niewielkie prześwity między drzewami lub ze ścieżki, gdy się odwróciliśmy, lecz równie w ograniczonym zakresie. Na dole jest wiata i parę ławek, a także tabliczka szczytowa.

Szczyt Jagodnej Południowej
Wieża na Jagodnej 977m n.p.m.

Jest sporo ludzi, zarówno pieszo jak i na rowerach. Przekrój wieku od dzieci do seniorów. Wracamy tą samą drogą. Szczyt bez historii, ale na prosty i wygodny spacer po lesie w sam raz. Alternatywnym powrotem jest zejście szlakiem niebieskim w dół i powrót za znakami żółtymi.