Rudawy Janowickie – Zamek Bolczów, Krzyżna Góra 654 m n.p.m., Sokolik Wielki 642 m n.p.m.

12 stycznia, 2020

Kolejna wycieczka, kolejne przygody… choć z jedną małą różnicą. Tym razem samochody zostają na parkingach, a my grzecznie udajemy się na stację PKP. Tam wsiadamy w pociąg relacji Wrocław Główny – Szklarska Poręba Górna wysiadkę planując w Janowicach Wielkich. Atrakcji na ten dzień mamy kilka:

– przejście około 10km odcinka Szlak Zamków Piastowskich / The Piast Castles Trail (Poland) (szlak zielony) z ruinami Zamek Bolczow,
– ciekawe formy skalne m.in. Skalna Brama i Skalny Piec,
– certyfikacja „wISO 0.7” żurku w Schronisko PTTK „Szwajcarka” :D,
– zachód słońca nad Karkonoszami z punktu widokowego na Krzyżna Góra,
– nocna panorama z punktu widokowego na Sokoliku,
– malowniczy rejs Koleje Dolnośląskie S.A. :D.

Do Janowic Wielkich docieramy z godzinnym opóźnieniem spowodowanym awarią sieci trakcyjnej. Zapas prowiantu przez ten czas niebezpiecznie skurczył się. Na szczęście nieopodal dworca znajduje się popularny supermarket, w którym szybko uzupełniamy braki i w dobrym nastroju ruszamy zielonym szlakiem. Pogoda dopisuje.

Janowice Wielkie niedaleko dworca PKP. Początek wędrówki.
Poranek w Janowicach Wielkich.
Obrzeża Rudawskiego Parku Krajobrazowego.

Dochodzimy do Rudawski Park Krajobrazowy. W leśnej scenerii wędrujemy szeroką ścieżką o umiarkowanym nachyleniu. Drogowskaz pokazuje 30 min do zamku i zgodnie z nim docieramy do ruin.

Rudawski Park Krajobrazowy. Szlak zielony.
Odcinek zielonego szlaku przed Zamkiem Bolczów.
Rzeczka.
Podejście na zamek.

Z zewnątrz, na pierwszy rzut oka dobrze zachowane kamienne mury pozwalają myśleć, że budowla aktualnie nie różni się dużo od swojego pierwotnego kształtu. Nic bardziej mylnego, tablica informacyjna z notą historyczną oraz rysunkiem z przybliżonym wyglądem zamku w latach świetności szybko uświadamia nas w jak dużym jesteśmy błędzie.

Ruiny Zamku Bolczów.

Dokładniejszą eksplorację ruin zostawiamy na potem, teraz rozpoczynamy krótką pętlę prowadzącą przez czarny, niebieski, żółty i z powrotem na zielony szlak, by zobaczyć skałki Skalną Bramę oraz Skalny Piec. Gawęda trwa w najlepsze, przez co na zejściu z czarnego szlaku wchodzimy na niebieski, ale nie w tą stronę co trzeba 😀 Nadrabiamy kilka kilometrów, ale nie jesteśmy z tego powodu jakoś specjalnie rozczarowani. W końcu cały czas jesteśmy w górach. Wiele mijanych przez nas skałek jest przygotowanych pod wspinaczkę. Ci bardziej spostrzegawczy zauważą nawet białe ślady po magnezji.

Skałki

Wracamy na zamek i wchodzimy na najwyższy jego punkt. Podejrzewamy, że w sezonie wiosennym i letnim widok na Krzyżną Górę i Sokolik może być przysłonięty przez liście drzew. Aktualnie (jesień, zima) szczyty są dobrze widoczne.

Widok na Krzyżną Górę i Sokolik z murów zamku.

Wracamy na zielony szlak i idziemy w kierunku Szwajcarki. Schronisko ma dość bogatą historię, niestety momentami tragiczną (http://schronisko-szwajcarka.pl/…/…/3/Historia_sokoliki.html).
Odcinek łatwy, głównie szutrowy. Mijamy pierwsze tego dnia drzewo, powalone przez któregoś z Panów Orkanów. W dalszej części spodziewamy się ich dużo więcej.

Wędrówka w kierunku Szwajcarki.
Schronisko PTTK Szwajcarka.

W schronisku zabawiamy tylko na chwilę. Żurek i lecimy dalej. Śpieszymy się na zachód Słońca na Krzyżną Górę. Na czarnym szlaku powalonych drzew jest już więcej.

Czarny szlak na Krzyżną Górę przykryty powalonymi drzewami.

Niestety spóźniamy się i obserwujemy tylko końcówkę zachodu, który i tak jest przysłonięty przez chmury. Ale nie ma tego złego co by na dobre nie wyszło. Zaśnieżone Karkonosze z unoszącym się na nimi wałem fenowym i tak wyglądają spektakularnie. Z Krzyżnej schodzimy już w półmroku, na wysokości Husyckie Skały zapalamy czołówki.

Widok na Karkonosze z Krzyżnej Góry.
Widok z Krzyżnej Góry. Rudawy Janowickie, Skalnik.

Żwawo docieramy do Sokolika. Na wierch wchodzimy po stalowych schodach. Nocna panorama robi robotę. Doskonale widać oświetlony Karpacz, a w oddali u podnóży Śnieżki prawdopodobnie światło Schronisko PTTK „Śląski Dom”. Chcemy tu zostać jak najdłużej, ale silny i mroźny wiatr każe schodzić na dół.

Nocna panorama z Sokolika.
Sokolik, 30 sekund naświetlania i dwóch WiSowców z latarkami.

Niebieskim szlakiem wędrujemy do Trzcińska w kierunku stacji PKP i wracamy do domów.

Wycieczka udana, a wszystkie atrakcje wymienione we wstępie godne uwagi. Trasa mało wymagająca, w zasięgu każdego chcącego. Bardzo dobre połączenie kolejowe pozwala w rozsądnej cenie cieszyć się pięknymi widokami.

Poniżej zaplanowana trasa w mapach turystycznych i realizacja w endomondo. Dla zbierających odznaki punktacja GOT w podsumowaniu.

Endomondo:

GOT – podsumowanie
—————————
TRASA : Janowice Wielkie PKP – Ruiny Zamku Bolczów – Schronisko PTTK Szwajcarka – Krzyżna Góra – Sokolik – Trzcińsko PKP