Zadzierna 724 m n.p.m., Łysocina 1189 m n.p.m., Wieżyca 395 m n.p.m.

13 stycznia, 2020

Dzisiejszą wycieczkę zaplanowaliśmy na dwa przystanki. Pierwszy z nich w obniżeniu Brama Lubawska, gdzie chcemy wejść na Zadzierna (724 m n.p.m.), a drugi w Karkonoszach, tu założyliśmy sobie przejście pętli ze Schroniskiem PTTK Srebrny Potok i Łysocina – 1188m n.p.m.

Podczas gdy byliśmy jeszcze w samochodzie, pogoda dawała nadzieje na zacne widoki. Niestety w okolicach Zadziernej nasz los był już jasny. Gęsta mgła ograniczyła widoczność do góra paruset metrów.

Dojeżdżamy samochodem do miejscowości Paprotki i parkujemy nieopodal pola namiotowego nad jeziorem Bukówka. Tu zaczynamy niedługie podejście na szczyt z tarasem widokowym, z którego niestety tego dnia nie zobaczyliśmy zbyt wiele. Przelewające się chmury skutecznie ograniczyły widoczność ledwie do jeziora. Z pewnością jeszcze to wrócimy, kiedy miejmy nadzieje pogoda będzie bardziej łaskawa.

Skałki na Zadziernej.
Taras widokowy na Zadziernej.

Czas nas goni, stąd postanawiamy zmienić wcześniej zaplanowaną trasę na Łysocinę. Na start wyznaczamy Schronisko PTTK „Na przełęczy Okraj” (1046 m n.p.m.) do którego jedziemy samochodem. W drodze pogoda ponownie jest wyśmienita. Przez szyby obserwujemy efektownie przelewającą się nad Łysociną pierzynę z obłoków. Zachwyt psuje świadomość, że zaraz będziemy tamtędy szli i ze szczytu ponownie nie zobaczymy zbyt wiele.

Schronisko PTTK Na Przełęczy Okraj.

Samochód zostawiamy pod Schroniskiem PTTK „Na Przełęczy Okraj” na płatnym parkingu (10zł). Ruszamy na Łysocinę zielonym szlakiem. Pogoda jak na Zadziernej… no może trochę mniej wieje.

Zielony szlak w drodze na Łysocinę.
Łysocina 1288m n.p.m.

Po niecałej godzinie niewymagającego marszu docieramy na szczyt oznaczony drewnianym słupkiem. Tabliczki brak, najwidoczniej komuś bardzo przeszkadzała. Widoczność wybitnie marna. Pogodzeni z tym faktem, nieco przygnębieni organizujemy biwak. To był strzał w dziesiątkę. Po 10 minutach znikają otaczające nas chmury/mgła jak ręką odjął i oczom ukazuje się piękna panorama na od lewej:
1) Studniční hora(1554 m n.p.m.),
2) Śnieżka(1602 m n.p.m.),
3) Czarny Grzbiet(1400-1480 m n.p.m.),
4) Skalny Stół(1281 m n.p.m.)

Widok z Łysociny w kierunku Śnieżki.

Zachwycamy się genialną inwersją pokrywająca chmurami Czechy po horyzont. Co jakiś czas wyłania się z niej Czarna Góra (czes. Černá hora,1299 m n.p.m.) w czeskiej części Karkonoszy z charakterystycznym nadajnikiem telewizyjnym. Po niedługiej chwili szczyt ponownie spowija mgła.

Obdarowani kilkuminutowym spektaklem, zadowoleni wracamy do samochodu, jemy żurek w schronisku i udajemy się w drogę powrotną.

Przejeżdżając przez Pogórze Bolkowskie, we wsi Bronówek zbaczamy paręset metrów z DK5 i podjeżdżamy pod Wieżycę (395 m n.p.m.), kiedyś tzw. Szubieniczą Górę. Na wierchu stoi zabytkowa wieża widokowa, na której można spotkać charyzmatycznego właściciela. Pan Edward chętnie i z pasją odpowiada na wszelkie pytania, tudzież przytoczy ciekawą historię związaną z Bitwą pod Dobromierzem, II wojną światową, regionem, czy samą wieżą. Choć widoki nie są wybitnie spektakularne, pozwalają na chwile refleksji. Zdecydowanie warto tu przyjechać, by wsłuchać się w narrację Pana Edwarda. Takich ludzi ze świecą szukać.

Wieża widokowa na Wieżycy.
Ręcznie malowana mapka Bitwy pod Dobromierzem. Wieża widokowa na Wieżycy.

Tym pozytywnym akcentem kończymy przygody i wracamy do domu. Zaliczamy tego dnia trzy szczyty należące do SUDECKI WŁÓCZYKIJ oraz jeden należący do Korona Sudetów Polskich.

Poniżej realizacja trasy w endomondo. Dla zbierających odznaki punktacja GOT w podsumowaniu.

Endomondo:

Łysocina

Zadzierna

Łysocina
GOT – podsumowanie
—————————
TRASA : Schronisko PTTK na Przełęczy Okraj – Łysocina – Schronisko na Przełęczy Okraj