Bieszczady – Tarnica 1346 m n.p.m., Halicz 1333 m n.p.m., Rozsypaniec 1282 m n.p.m.

13 stycznia, 2020

Wyprawa planowana od pół roku w końcu staje się faktem. Pomimo nieciekawych prognoz i dużej groźby kompletnego braku widoków pakujemy plecaki i ruszamy w drogę. Chcemy przewędrować pętlę, której głównymi punktami będzie wejście na:
– Tarnicę 1346m n.p.m., Korona Gór Polski,
– Halicz 1333m n.p.m.,
– Rozsypaniec 1282m n.p.m.

Po przejechaniu 650km samochodem meldujemy się w miejscowości Wołosate. Parkujemy wzdłuż drogi między innymi autami i ruszamy w upragnioną eskapadę wśród bieszczadzkich połonin. Zaczynamy szlakiem niebieskim.

Parking w Wołosatym. Początek wędrówki.

Dopełniamy formalności w kasie Bieszczadzki Park Narodowy nabywając bilety wstępu upoważniające do napawania się górskimi krajobrazami w kolorach jesieni :] A tych na pierwszy rzut oka zdaję się nie brakować. Szlak błotnisty, ale kto by się tam tym przejmował.

Płaski odcinek zaraz po minięciu kasy Bieszczadzki Park Narodowy. Szlak niebieski.

Początkowo płaski odcinek ustępuje pierwszemu podejściu w otoczeniu bukowego lasu. Idziemy sprawnie, szlak miejscami został umocniony barierkami i niewielkimi kładkami.

Umocniony odcinek niebieskiego szlaku w kierunku Tarnicy.

Wychodząc ponad linię wysokich drzew, naszym oczom ukazuję się Tarnica. Niestety sam wierzchołek spowity we mgle nie daje nam nadziei na dalekosiężne widoki. Ale już z tego miejsca jest na co popatrzeć.

Widoki z niebieskiego szlaku przed Przełęczą Siodło.

Odcinek do Przełęczy Siodło w całości wzmocniono, także idziemy jak po schodach.

Niebieski szlak przed Przełęczą Siodło.
Przełęcz Siodło.

Dalej wchodzimy na szlak żółty i nim pokonujemy skalisty fragment na szczyt Tarnicy. Na miejscu, jak na zawołanie wiatr rozwiewa chmury co daje nam możliwość obserwowania nie tylko charakterystycznej konstrukcji w kształcie krzyża, ale także niesamowitej panoramy.

Żółty szlak na Tarnicę.
WiS na Tarnicy.
Widoki z Tarnicy.

Nieco wychłodzeni kontynuujemy wędrówkę. Wracamy na Przełęcz Siodło i szlakiem niebieskim z czerwonym schodzimy do Wiaty przy Przełęczy Goprowskiej, gdzie robimy przerwę na ciepłą herbatę.

Zejście do wiaty turystycznej przy Przełęczy Goprowskiej.

Dalej trzymamy się szlaku czerwonego i idziemy na Halicz i Rozsypaniec. Płynnie nabieramy wysokości wędrując wśród traw bieszczadzkich połonin, jednocześnie podziwiając piękny krajobraz. Słońce przebijając się przez gęste chmury tworzy spektakularne widoki. Trzeba powiedzieć, że jest to zdecydowanie najprzyjemniejszy odcinek całej trasy. Jakby tego było mało, krótki opad zmrożonego deszczu dodatkowo zachwyca nas bardzo wyraźną tęczą.

Wędrówka połoninami w kierunku Halicza. Czerwony szlak.
WiS na czerwonym szlaku w kierunku Halicza.
Podejście na Halicz w wykonaniu WiSu.
Halicz 1333m n.p.m.
Widoki z czerwonego szlaku przed Rozsypańcem.
Jesień w górach według WiSu. Odcinek przed Rozsypańcem.

Schodzimy do Przełęczy Bukowskiej i stamtąd szeroką, utwardzoną drogą wracamy bez widoków do Wołosatego.

Przełęcz Bukowska 1107m n.p.m. Powrót do Wołosatego.

Tak powinna wyglądać jesień w górach :]

Poniżej zaplanowana trasa w mapach turystycznych i realizacja w endomondo. Dla zbierających odznaki punktacja GOT w podsumowaniu.

Endomondo https://www.endomondo.com/users/32212619/workouts/1023409441

GOT – podsumowanie
—————————
TRASA : Wołosate – Przełęcz Siodło – Tarnica – Przełęcz Siodło – Przełęcz Goprowska – Halicz – Rozsypaniec – Przełęcz Bukowska – Wołosate