Bieszczady – Łopiennik 1069 m n.p.m.

19 marca, 2020

Ta trasa w naszych planach była krótkim pożegnaniem po dłuższym pobycie w Bieszczadach. Chcieliśmy uszczknąć jeszcze chwilę przed długą podróżą do domu, a jednocześnie uciec przed tłumami, które zagościły wraz z rozpoczynającą się właśnie majówką w najpopularniejszych miejscach regionu. Cel: Łopiennik 1069 m n.p.m., najwyższa góra Pasma Łopiennika i Durnej, należący do Diademu Polskich Gór.

Trasa z pozoru niespecjalnie ambitna, ale taka miała być. Autem dojeżdżamy do Dołżycy i tam je porzucamy. Szybko docieramy do czarnego szlaku i rozpoczynamy mozolny marsz pod górę. Początkowo chwilę przemierzamy łąkę, aby wejść do lasu i już go nie opuszczać do samego szczytu.

Podejście lasem.

Mimo, iż na wierzchołek jest stąd ok. 3 km, to szlak dość szybko zmusza nas do zdobywania wysokości, a jest co, bo przewyższenie wyniesie ponad 500m! Przed samym celem trasa się wypłaszcza, serwując nam serie mini podejść i zejść. Widoków po drodze właściwie nie ma, jedyne panoramy można wypatrzeć w prześwitach między drzewami.

Prześwity między drzewami.

Wreszcie docieramy do celu, czyli na Łopiennik. Jest 1-wszy maja, a po za nami spotykamy tylko 3 osoby. Sama okolica szczytu również porośnięta jest lasem, jednak nie zawsze tak było. Wmurowany w skałę cytat Zygmunta Kaczkowskiego z pierwszej połowy XIX w. mówi : „Nazajutrz wyprawiliśmy się na Łopiennik… Pol zabrał głos i wskazywał nam i opowiadał, gdzie leżą, jak wyglądają wszystkie ziemie Rzeczypospolitej Polskiej. Były to pierwsze nuty do „Pieśni o ziemi naszej”, z którą Pol już się nosił od roku”.

Robimy pamiątkowe fotografie, chwilę odpoczywamy i ruszamy w dół do samochodu tą samą drogą, którą wchodziliśmy. W aucie meldujemy się dość sprawnie. Nie możemy powiedzieć, że ta zaledwie ponad 6km trasa była jakoś specjalnie lekka. Ruszamy w dalszą drogę, a kolejny przystanek to Balony nad Krosnem 2018 :D.