Pogórze Kaczawskie – Górzec 445 m n.p.m., Grodziec 389 m n.p.m.

5 stycznia, 2022

Na ten wpis składają się tak naprawdę dwie wycieczki, zwłaszcza drugiej, nie można nazwać trasą. Pierwszą z nich będzie opis wejścia na Górzec 445m n.p.m. ze wsi Bogaczów, a drugą zwiedzanie zamku Grodziec, na szczycie wzgórza o tej samej nazwie. Oba szczyty leżą na Pogórzu Kaczawskim i należą do Korony Kaczawskiej. Pierwszy spacer zaczynamy we wsi Bogaczów. Jadąc od Jawora, mijamy zabudowania, z prawej dwa zbiorniki wodne i jak informuje znak, wjeżdżamy w las na parking. Oferuje on kilka/kilkanaście miejsc parkingowych, a obok znajduje się parę wiat. Sam parking leży na szlaku czerwonym i niebieskim, którymi będziemy się poruszać.

Wracamy na drogę i wchodzimy na powrót w las, oboma tymi szlakami. Biegną one wygodną, szeroką drogą szutrową/leśną. Szlak delikatnie podchodzi pod górę. Nie oferuje żadnych widoków. Po jakimś czasie, szlaki się rozdzielają, my zostajemy przy kolorze czerwonym, czyli przy Szlaku Brzeźnym, około 40km szlakiem, biegnącym krawędzią Sudetów, związaną z uskokiem brzeżnym sudeckim. Fragmentami już pokonywaliśmy go we wcześniejszych wycieczkach na Pogórzu Kaczawskim. Tym szlakiem dochodzimy do kolejnego skrzyżowania. Rozpoczyna się tu ścieżka koloru zielonego oraz wraca znów szlak niebieski. Poza tym odchodzi znakowana białymi trójkącikami wyraźna droga na szczyt Górzca.

Parking Bogaczów
Szlak czerwony
Ścieżka na Górzec

Na ścieżce spotykamy również pierwsze stacji drogi krzyżowej. Droga ta została wytyczona w 1740r. ze wsi Męcinka, natomiast aktualne słupki drogi krzyżowej pochodzą z XIX w. Górzec jest wygasłym wulkanem. Na jego szczycie już w czasach prehistorycznych podejrzewa się istnienie kultu pogańskiego. Pewniejszą informacją jest istnienie tutaj małego zamku lub gródku, czego pozostałości są widoczne w uformowaniu terenu, bo po gródku pozostała sucha fosa. Dziś na szczycie jest kaplica oraz ławki ją otaczające. Po za tym z ziemi wystają charakterystyczne dla tego regionu słupy bazaltowe. Dawniej szczyt był punktem widokowym, dziś jednak pokrywa go las i są jedynie fragmentaryczne panoramy.

Stacja drogi krzyżowej
Kaplica na szczycie Górzca
Słupy bazaltowe na Górzcu

Schodzimy z powrotem do rozwidlenia szlaków i ruszamy w dół szlakami niebieskim i zielonym. Zejście jest trochę stromsze, niż to które podchodziliśmy czerwonym i ma formę ścieżki. Na końcu zejścia, niczym brama, znajdują się 2 krzyże i kapliczka. Szlaki niebieski i zielony rozdzielają się, a my idziemy szerokim szutrem szlakiem niebieskim. Prowadzi on początkowo po płaskim, następnie po bardzo delikatnym podejściu, wracamy do punktu, gdzie łączy się ze szlakiem czerwonym i już oboma, znaną nam drogą wracamy na parking. Tak kończymy ponad 5km pętelkę. Jest ona prosta i szybka do przejścia. Idealna na krótki spacer.

Wejście na drogę krzyżową
Szlak niebieski

Następnie samochodem przemieszczamy się do wsi Grodziec, nad którą góruje wzniesienie o tej samej nazwie, na którym stoi zamek o tej samej nazwie 😄. Teoretycznie droga prowadzi pod sam zamek, gdzie znajduje się spory parking. My natomiast zostawiamy samochód na parkingu przy kościele pw. Narodzenia NMP. Pomieści on sporo aut. Tu na szczyt brakuje nam mniej niż 100m elewacji i około kilometrowy spacer.

Parking na Grodźcu koło kościoła

Do wyboru jest ścieżka znakowana zielono lub asfaltowa droga okrążająca zamek dookoła. Wybieramy opcję nr 2. Na szczycie znajduje się zamek i tabliczka szczytowa. Zwiedzanie zamku jest biletowane i wg obsługi trwa około 40minut, chociaż nam zajmuje trochę więcej. Sam zamek robi naprawę imponujące wrażenie i jest warty odwiedzin, zwłaszcza dla fanów takich budowli. Do zwiedzania po za wnętrzami oddane są również tarasy, blanki. Poruszać się trzeba nieraz niskimi korytarzami i wąskimi, krętymi schodami. Z murów rozciągają się fajne widoczki, a spod samego zamku można przy dobrej pogodzie oglądać Karkonosze. Schodzimy tą samą drogą i zadowoleni wracamy do domu.

Brama zamku
Tabliczka szczytowa i brama zamku